Minimawerkgroep

UWV-werkgroepen en de successen van de Minimawerkgroep

De Werkgroep Ervaringsdeskundigheid, de Minimawerkgroep en de Werkgroep Knelpunten Wetgeving en Uitvoering (gestart in 2023). Dit zijn een paar werkgroepen, opgezet door de cliëntenraden, die actief waren in 2023. In deze werkgroepen werken leden uit verschillende raden samen aan het verbeteren van de UWV-dienstverlening op specifieke thema’s. Hoe werken deze werkgroepen? En zijn ze succesvol? Roos Pouwels (cliëntenraadslid NHN) en Carina van de Sande (cliëntenraadslid Limburg) zetten zich al jaren in voor de Minimawerkgroep. Zij vertellen ons over de resultaten die in 2023 met behulp van deze werkgroep zijn behaald. “Ik zet me graag voor de Minimawerkgroep in. Het heeft mijn hart”, aldus Roos.

“Het onderwerp Geldzorgen heeft een prominentere plek gekregen op de UWV-site. We zijn erg blij met dit resultaat.”

Allereerst; wat zijn de werkgroepen? De werkgroepen zijn ‘brede werkgroepen’. Dit betekent dat de groepen bestaan uit zowel leden van de centrale cliëntenraad (CC) als de decentrale cliëntenraden (DC’s).(Zie de bijlage voor een overzicht van alle UWV werkgroepen) Deze raadsleden werken in een groep met elkaar aan een specifiek thema met als doel de (werk-) processen, en daarmee de dienstverlening voor de cliënt, te verbeteren. De raadsleden brengen een mix van kennis, ervaring en achtergrond met zich mee. Hierdoor leren ze van elkaar én komen ze tot verschillende perspectieven en oplossingen voor een bepaalde casus. Bovendien bevordert het de samenwerking tussen de CC en de DC’s en slaat het een brug tussen beleid en praktijk. Een effectieve werkvorm! Dit blijkt zeker uit de behaalde resultaten van de Minimawerkgroep in 2023.

Bevlogen groep

Wat is de Minimawerkgroep? De werkgroep startte in 2019, opgericht door Roland de Groot (lid van de CC). Het doel van de werkgroep is om UWV te adviseren over een betere ondersteuning voor UWV-cliënten met geldzorgen. “De meeste leden van de werkgroep hebben, net als ikzelf, ervaring met het leven van een minimuminkomen of minder. Ze weten wat dat met iemand doet. Daarnaast zitten ze in de cliëntenraden van onder andere Noord, Den Haag/ Leiden en Midden Oost Brabant. Hierdoor kunnen we echt een gesteunde en landelijke visie creëren. Het is een heel diverse en bevlogen groep. De werkgroep heeft mijn hart”, vertelt Roos.

Focus op preventie

De Minimawerkgroep is zich in de loop der jaren meer gaan focussen op het voorkomen van geldzorgen. Ook in 2023 lag de focus op preventie. Roos: “Preventie is zo belangrijk. Het is echt mijn stokpaardje. Als je mensen tijdig ziet, inlicht en helpt, kan dat echt geldzorgen, schulden en de bijkomende stress voorkomen. De Minimawerkgroep gelooft daarin. We zijn erg blij dat UWV hier steeds meer hetzelfde over denkt. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de informatie die nu beschikbaar is op de UWV-website. Naast dat geldzorgen een prominente plek heeft gekregen op de hoofdpagina, staat op de site nu ook een overzicht van alle minimaregelingen.” Carina vult aan: “Niet iedereen is in staat om zelf uit te zoeken welke regelingen er zijn of waar ze recht op hebben. Dus dit overzicht is een goed hulpmiddel. In aanvulling hierop is ook een video ontwikkeld over iemand met geldzorgen en wat je dan allemaal kan doen. Dat zijn mooie resultaten waar de Minimawerkgroep aan heeft bijgedragen. Als mensen in een vroeg stadium weten wat er aan hulp mogelijk is als ze denken geld tekort te komen, is de kans op toekomstige schulden kleiner. Goede informatievoorziening helpt daar echt bij.”

“Er zijn steeds meer mensen met geldzorgen en hier was vanuit UWV meer ondersteuning voor nodig. UWV erkende dit een breidde het Team Geldzorgen uit.”

Sowieso zijn Roos en Carina blij met de term ‘geldzorgen’. Voorheen lag de focus bij UWV voornamelijk op schulden. “Geldzorgen ligt meer in lijn met preventie, want je wilt juist die schulden voorkomen”, aldus Roos. Dat UWV dit ondersteunt, blijkt naast de termwijziging ook uit de uitbreiding van het team. De Minimawerkgroep adviseerde UWV om meer mensen voor het Team Geldzorgen aan te nemen. Carina: “Iedereen die in de WW komt, gaat er 30% op achteruit. Daar komt bij dat de boodschappen duurder zijn. Als dan ook nog je relatie uitgaat, of je wasmachine en koelkast kapotgaan, komt iemand al snel in de problemen. Geldzorgen komen hierdoor vaker voor en hier was vanuit UWV meer ondersteuning voor nodig. Gelukkig heeft UWV ons advies overgenomen.” UWV breidde het Team Geldzorgen substantieel uit. Van 1 fte naar ongeveer 40.

Interne signalen

Naast deze successen heeft de Minimawerkgroep nog meer resultaten behaald. “We adviseren over manieren van ondersteuning en voorlichting, maar ook over de interne processen. We zagen bijvoorbeeld dat UWV-cliënten weinig wisten over toeslagen als zij met hun WW onder het minimuminkomen uitkwamen. UWV wees hen hier onvoldoende op”, vertelt Roos. Carina: “Vanuit de Minimawerkgroep raadden we UWV aan om in de communicatie een zin op te nemen dat de cliënt mogelijk in aanmerking komt voor een toeslag. Het is heel mooi dat UWV ook dit advies heeft overgenomen. Zoiets kleins kan een groot verschil maken.”

En dit is nog niet alles. De Minimawerkgroep gaf ook advies over het proces rondom de samenloop van uitkeringen. Roos licht toe: “Als je bijvoorbeeld een WW- en een WIA-uitkering hebt en je gaat een paar uur werken, dan verschilt de manier waarop dit binnen de uitkeringen verrekend wordt. Stel dat je dan ook nog ziek wordt... Daar ging nog best eens iets mis. Er zijn geloof ik 150 variaties van die samenloop dus dat kan één nooit adviseur allemaal weten. De Minimawerkgroep stelde voor om in het werkproces in te bouwen dat een UWV-medewerker een seintje krijgt als iemand al een uitkering heeft. Dat maakt iemand extra alert om alles goed te verwerken. UWV voerde ook dit advies door.”

Vooruitblik

Al met al was het voor de Minimawerkgroep een succesvol jaar. Door de inspanningen van de werkgroep zijn stappen gezet om cliënten sneller te voorzien van informatie en hulp. Wat belooft dit voor de toekomst? Carina: “De Minimawerkgroep blijft zich inzetten voor mensen met geldzorgen.” Roos vult aan: “En we werken steeds meer met Team Geldzorgen samen. We gaan bijvoorbeeld samen de klantreis van de aankomende WW-cliënt in kaart brengen. Zodat goed zichtbaar is wat de cliënt nodig heeft en welke hulpmiddelen beschikbaar zijn. Het is ontzettend fijn dat we hier al zo vroeg over mee mogen denken. Wederom met de focus op preventie. Dit werkt gewoon beter dan pleisters plakken!”

“De focus op preventie is het stokpaardje. Dit werkt gewoon beter dan pleisters plakken.”

Dank aan Roland de Groot (Lid Centrale Cliëntenraad en Coördinator Minimawerkgroep, Medecoördinator Werkgroep Knelpunten in Wetgeving en Uitvoering, en Coördinator Werkgroep Ervaringsdeskundigheid, Inclusie & Diversiteit) voor de input die hij voor dit artikel heeft gegeven.