In 2018 maakte de cliëntenraad Gelderland Midden & Zuid na een periode van onrust en frictie een nieuwe start. Vol goede moed gingen de raadsleden aan de slag en in 2019 werden bergen werk verzet. Maar toen gooide corona roet in het eten en raakte de raad veel leden kwijt. Inmiddels is de raad druk met het werven van nieuwe leden. Raadslid Tristan Vleut kijkt positief naar de toekomst. ‘Dit werk is de moeite waard, omdat je een schakel bent tussen UWV en cliënt.’
Tristan Vleut, Gelderland Midden & Zuid
Vijf jaar is Tristan inmiddels lid van de cliëntenraad Gelderland Midden & Zuid. Het maakt hem een veteraan in de raad, die na de snelle groei van de afgelopen jaren weer is geslonken tot een handvol leden. 2020 was een moeilijk jaar voor de raad. ‘Online vergaderen bleek lastig te zijn voor veel van onze leden. Als je elkaar fysiek ziet, weet je gelijk hoe iemands pet staat. Dat viel weg’, vertelt Tristan. ‘Online vergaderen biedt zeker ook mogelijkheden, want het betekent ook dat je minder hoeft te reizen. Dat maakt het raadswerk voor veel mensen juist ook toegankelijker. Maar sommige mensen zijn digitaal minder vaardig of kunnen zich minder goed concentreren achter de computer. Die vielen afgelopen jaar tussen wal en schip.’
'Aan de dienstverlening van UWV valt nog veel te verbeteren en ik vind het mooi om daaraan te kunnen bijdragen'
Het leidde ertoe dat een aantal mensen hun lidmaatschap bij de raad opzegde. Toch doet het digitaal vergaderen niet af aan Tristans motivatie om cliënten van UWV te helpen. ‘Dit werk is de moeite waard, omdat je een schakel bent tussen UWV en cliënt. Je kunt aan UWV duidelijk maken waar cliënten tegen aanlopen. Als de raad compleet is, vraagt het niet zoveel tijd en kun je echt wat voor cliënten betekenen. Sommige mensen weten bijvoorbeeld niet goed wat UWV wel of niet voor hen kan doen. Zij hebben bijvoorbeeld behoefte aan achtergrondinformatie over waarom UWV een bepaalde beslissing neemt of hoe ze een gesprek met een verzekeringsarts moeten voorbereiden. Aan de dienstverlening van UWV valt nog veel te verbeteren en ik vind het mooi om daaraan te kunnen bijdragen.’
Het is werk van de lange adem, weet Tristan. Verandering gebeurt niet van de ene op de andere dag. Toch merkt hij wel dat UWV de raad serieus neemt. Bijvoorbeeld wanneer UWV de cliëntenraad meeneemt in pilots rondom de dienstverlening. Of op basis van enquêtes en onderzoeken van de cliëntenraad concludeert dat er meer maatwerk moet komen voor cliënten. ‘De leesgroep speelt daar ook een belangrijke rol in’, vertelt Tristan. ‘Dat is een groep cliëntenraadsleden die kijkt hoe begrijpelijk de brieven van UWV zijn en verbeteradviezen geeft. En waar ik zelf trots op ben, is dat UWV ons naar aanleiding van onze enquêtes onder cliënten op de Werkpleinen en UWV-kantoren ook zelf opzoekt en om onze mening vraagt.’
'We zoeken mensen die echt dit werk willen doen, goed kunnen communiceren en een schakel tussen UWV en cliënten willen zijn'
Natuurlijk kunnen er ook dingen beter. In het beste geval nodigen managers van UWV de cliëntenraad uit om mee te denken en aan te geven wat er beter kan. Maar in sommige gevallen schort het nog aan de ondersteuning die UWV biedt aan de raad, vindt Tristan. ‘Zeker in deze tijd merk je dat. Sommige mensen hebben geen laptop of tablet en kunnen daardoor niet online vergaderen. Er wordt van ons verwacht dat wij werk verzetten, maar daar heb je ook middelen voor nodig.’
Om dat werk te kunnen verzetten, zijn behalve ondersteunende middelen vooral ook raadsleden nodig. Op dit moment zoekt de cliëntenraad GMZ daarom ten minste vijf nieuwe leden. Mensen met een sterke teamgeest, relativeringsvermogen en humor. Die van aanpakken weten en een positieve instelling hebben. ‘We zoeken mensen die echt dit werk willen doen, goed kunnen communiceren en een schakel tussen UWV en cliënten willen zijn.’
Met een nieuw team van raadsleden, hoopt Tristan in 2021 snel weer op de oude voet verder te kunnen. ‘Ik zou graag weer bezig zijn met het wel en wee van de cliënten. Via onderzoeken en enquêtes, door met managers om tafel te gaan en door kritisch mee te kijken met plannen van UWV. Gewoon: werken aan een betere dienstverlening en zo iets betekenen voor mensen.’
Aanmelden kan via de website van de cliëntenraden.