Na acht jaar trouwe dienst in de cliëntenraad Utrecht & Flevoland zit haar tijd bij de raad er bijna op voor Marit Siem. Een mooi moment dus om terug te kijken. Niet alleen op 2019, maar op al die acht jaren. Wat heeft ze door de jaren heen zien veranderen? En waar heeft ze zich het afgelopen jaar mee bezig gehouden? Jochem Atema van het redactieoverleg blikt samen met Marit terug.
Marit: ‘De afgelopen drie jaar ben ik vooral actief geweest op het WERKbedrijf Almere. Samen met mederaadslid Jeannet van Houwelingen interview ik, aan de hand van een door de raad samengestelde vragenlijst, cliënten over hun ervaringen met UWV. Met regelmaat hebben we een afspraak met de vestigingsmanager van werkbedrijf Almere waarin we onze bevindingen bespreken.’
'Sinds kort besteedt UWV meer aandacht aan cliënten met schulden, dat is heel mooi om te zien'
‘Daarnaast ben ik coördinator van de Selectiecommissie. Dit vind ik een mooie rol, omdat het erg interessant is om potentiële leden voorbij te zien komen en met hen in gesprek te gaan over hun ervaringen, betrokkenheid en motivatie.’
Marit: ‘Eigenlijk gaat dat best soepel. Veel mensen willen ons graag te woord staan. Jeannet vraagt mensen vaak ook over eventuele geldproblemen of schulden. Ik vond dat zelf een lastig onderwerp om over te beginnen, terwijl het wel ontzettend belangrijk is. Sinds kort besteedt UWV zelf ook meer aandacht aan cliënten met schulden, dat is heel mooi om te zien.’
Marit: ‘Het afgelopen jaar heb ik deelgenomen aan het WIA-lab, georganiseerd door UWV, een mooi voorbeeld van werk in uitvoering. In dit lab werd onderzocht hoe bepaalde financiële regelingen rondom de WIA het best gecommuniceerd en uitgevoerd kunnen worden. Vinden cliënten vooraf bellen fijn of juist niet? En hoe pak je zo’n gesprek dan aan? Het is mooi dat bij dit project ook mensen uit de cliëntenraad betrokken werden die als ervaringsdeskundigen input kunnen leveren.’
Marit: ‘Het kan soms best lastig zijn dat er zoveel verloop zit in de raden. Dit kan weleens tot een dipje leiden, omdat je door alle veranderingen en de vaart waarmee dit gebeurt, de kwaliteit niet altijd kan waarborgen. Ik ga de raad nu zelf verlaten, maar mijn tip voor de raad zou zijn om meer aandacht te besteden aan de introductie van nieuwe leden. Toen ik zelf bij de raad kwam, ben ik direct de introductietrainingen gaan doen en ben ik ook langsgegaan bij het Klantcontactcentrum in Groningen. Dit is heel waardevol om een goed beeld te krijgen van het reilen en zeilen van UWV en voor wie je het precies doet. Ik zie nu dat lang niet alle nieuwe raadsleden deze trainingen tijdig doen. Dat is zonde en doet af aan de deskundigheid van de raadsleden. Naar mijn mening zou deelname aan deze trainingen een voorwaarde moeten zijn om te starten met het cliëntenraadswerk.’
'Acht jaar geleden was de dienstverlening van UWV minder klantgericht dan nu'
Marit: ‘Acht jaar geleden was de dienstverlening van UWV minder klantgericht dan nu. Zeker tijdens de kredietcrisis hoorde je van klanten van UWV dat er minder aandacht was voor goede communicatie en een prettig proces voor cliënten. Dat is ondertussen enorm veranderd. UWV besteedt nu heel veel aandacht aan de ervaringen van cliënten en de ‘menselijke’ kant van het traject dat zij bij UWV doorlopen. UWV biedt nu bijvoorbeeld verschillende workshops aan, zoals een workshop over het schrijven van je cv of het voeren van een sollicitatiegesprek. Daarnaast worden mensen in de WW nu ook uitgenodigd voor een gesprek met een adviseur bij UWV. Eerder werd er veel meer digitaal afgehandeld en kon iemand langskomen op het inloopspreekuur als hij of zij er zelf niet uitkwam. Deze proactieve benadering vanuit UWV is een grote verbetering.’
Marit: ‘Eigenlijk is dat heel simpel: regelmatig de site van de UWV cliëntenraden doorlezen. Daar staat zoveel informatie op en die wordt lang niet door alle raadsleden gelezen. Dat is zonde, want door veel te lezen krik je je eigen kennis op en heb je een beter idee van wat er speelt. Dus lees!’