NHN - UWV Alkmaar, locatie Wognumsebuurt heeft in 2015 een verbouwing ondergaan. Voorzitter Adriana Hogendoorn vertelt hoe de raad Noord Holland Noord naar aanleiding van een ongevraagd advies ervoor heeft gezorgd dat het toegangspoortje voor mindervalide cliënten voortaan naar beide zijden open en dicht kan.
Wat vormde de aanleiding voor deze verbetersuggestie aan UWV?
'Ik liep er letterlijk tegenaan', zegt Adriana met gevoel voor humor. 'Het poortje van de nieuwe balie kon in eerste instantie alleen open door naar mij toe te bewegen. Omdat ik in een rolstoel zit, moet ik dan eerst naar achteren rijden. Maar er staan natuurlijk ook andere mensen in de rij, waardoor ik om ruimte moet vragen. Dat is onprettig, zowel voor mijzelf als voor de andere mensen. Eén van mijn medecliëntenraadsleden zei toen: 'Zou het niet veel handiger zijn als het poortje naar beide zijden kan bewegen?'
Hoe hebben jullie het aangepakt?
'We hebben als raad het plan opgevat om een ongevraagd advies te schrijven, maar het werd eigenlijk al door UWV opgepakt voordat we het advies goed en wel hadden geformuleerd. Het was zo logisch om dit op korte termijn aan te passen, er is gewoon geen discussie over geweest. En gelukkig bleek dat het technisch gezien ook snel gerealiseerd kon worden.'
Is de raad tevreden met het resultaat?
'Ja, we zijn heel tevreden. Wat wel nog een obstakel vormt is dat de balie zo hoog is. Hierdoor kunnen mensen die in een rolstoel zitten moeilijker contact maken met de medewerkers van de receptie. De balie heeft echter ook een lager gedeelte. Omdat ik voor het raadswerk zo’n beetje iedere week bij UWV Alkmaar kom, rijd ik zelf altijd direct door naar het lagere gedeelte en word ik daar te woord gestaan. Maar andere cliënten, die net als ik aan een rolstoel gebonden zijn, weten dit niet. Misschien dat we hier nog wel gevolg aan gaan geven als raad, om de toegankelijkheid van de balie in Alkmaar verder te verbeteren.'