Kort nieuws

Welkom bij ons digitaal jaarverslag 2014

Dit is het eerste digitaal jaarverslag van de cliëntenraden UWV. In bijgaande vlog (een blog in videovorm) heten cliëntenraadsleden Anja van der Mijden en Arnold den Hartog u van harte welkom en vertellen zij meer over de inhoud van dit verslag. Veel lees- en kijkplezier!

Geel
Wat is de cliëntenraad?

De cliëntenraad is een afvaardiging van UWV-klanten. We evalueren de dienstverlening en doen verbetervoorstellen. Dat doen we vaak ongevraagd, maar ook op verzoek van UWV. Alle raadsleden zijn zelf klant bij UWV. Ze begrijpen daarom als geen ander wat u belangrijk vindt.

Waarom een cliëntenraad UWV?

UWV wil een klantgerichte organisatie zijn. Dat kan alleen als zij weet wat er bij klanten leeft. De cliëntenraden hebben direct contact met klanten en met UWV. Zij kunnen dus goed inschatten waar de belangrijkste knelpunten in de uitvoering liggen.

Hoe ziet de cliëntenraad eruit?

UWV heeft één landelijke cliëntenraad. Bovendien heeft elk van de elf districten een eigen cliëntenraad. Er is dus altijd een cliëntenraad in het district waaronder uw woonplaats valt. Iedere raad bestaat uit zestien leden. Hiervan ontvangen elf leden een uitkering van UWV en zijn vijf leden als werkzoekende ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf. Elke raad heeft een eigen adviseur.

Meer weten

Bekijk hieronder een video over de cliëntenraad. Download hier de brochure 'Voor u en door u. De cliëntenraad van UWV'.

Normaal
Wet werk en zekerheid

Vanaf 1 januari 2015 gaat de Wet werk en zekerheid gefaseerd in. Er komen forse wijzigingen in de WW, Ziektewet, flexrecht en het ontslagrecht. UWV heeft de cliëntenraden in een vroeg stadium bij de plannen voor een gewijzigde uitvoering betrokken.

Zo zijn de raden tijdens bijeenkomsten geïnformeerd over de consequenties van de nieuwe wetgeving voor klanten. Onderwerpen waren de transitievergoeding bij ontslag, de nieuwe wijze van verrekening verdiensten bij een WW-uitkering, invoering maandbetaling, duurverkorting WW en de nieuwe ontslagprocedures. Daarna hebben de cliëntenraden zich gericht op tijdige en duidelijke informatie aan klanten via alle beschikbare communicatiekanalen. Zo konden de raden meedenken over de tekst van een eerste informatieve mailing over alle WW-veranderingen en de teksten over dit onderwerp op werk.nl en uwv.nl.

Klankbordgroep

In 2015 blijven de cliëntenraden via een klankbordgroep betrokken bij de gefaseerde invoering van deze nieuwe wetgeving die 1 juli 2015 en 1 januari 2016 ingaat. De cliëntenraden kunnen de wet niet veranderen. Wel kunnen ze bijdragen aan duidelijke communicatie over de gevolgen hiervan voor UWV-klanten. En daar staan de cliëntenraden UWV voor!

Meer informatie over de wet vindt u op http://www.mijnwerkenzekerheid.nl.

Normaal
Duidelijkheid over vrijwilligerswerk

Mag je vrijwilligerswerk doen, als je werkloos bent en een uitkering van UWV ontvangt? Cliëntenraadslid Frits Kramer (Noord) ontdekte zo’n twee jaar geleden hoe complex deze vraag was. De ene e-coach legde de regels anders uit dan de ander en de website van UWV gaf geen uitsluitsel. Inmiddels is er duidelijkheid over dit dossier. Met dank aan Frits Kramer en zijn collega Harrie Klinker, die samen met de regiomanager uit Drenthe aan een oplossing hebben gewerkt. Mede dankzij goede samenwerking tussen deze manager, betrokken medewerkers en een afvaardiging van de cliëntenraad Noord zijn de werkinstructies in februari 2014 landelijk gewijzigd. Ook zijn in juni 2014 de teksten op de website aangepast.

Landelijke versoepeling

Het dossier vrijwilligerswerk kan nog niet worden gesloten. Minister Asscher (SZW) kondigde voor de zomer van 2014 aan dat hij met een versoepeling wil komen. De aangekondigde versoepeling is per 1-1-2015 ingegaan. De commissie gaat dit samen met de betrokken mensen in Emmen volgen en waar mogelijk een bijdrage leveren om de veranderingen te toetsen en zo goed mogelijk af te stemmen op de klanten.

Blauw