Kort en krachtig

Problemen met heffingskorting

Mensen die naast hun werk of WW ook nog een WIA- of Wajong-uitkering krijgen, moeten zelf kiezen of ze hun loonheffingskorting laten toepassen op hun loon of uitkering. UWV voert uit wat zij aan UWV opgeven. UWV kan dit niet automatisch, omdat klanten ook meerdere inkomsten buiten UWV om kunnen hebben. Een commissie onderzoekt of dit anders kan.

Problematiek Heffingskorting

Blauw
AOW-uitstel en uitkeringsduur

Als mensen later een AOW en/of pensioen krijgen, heeft dat ook gevolgen voor de duur van verschillende uitkeringen. Dat gaf de Cliëntenraad Noord-Holland Noord tijdens een overlegvergadering aan. De betreffende districtsmanager Uitkeren was blij met dit signaal en maakte er meteen werk van. Na een onderzoek naar deze gevolgen zijn uitkeringsduur, computersystemen en brieven hierover aangepast.

Geel
Aanpassen rekenhulp

Dankzij oplettende klanten boekte de Cliëntenraad Rijnmond snel resultaat. In februari 2014 meldden zij via de website van de cliëntenraden dat er op de UWV-website een foute zin stond bij de uitleg over de “Rekenhulp: Hoe hoog is mijn WW-uitkering?" Op 18 maart 2014 liet UWV weten de tekst te corrigeren.

Overigens heeft ook de Cliëntenraad Gelderland Midden & Zuid zich met dit onderwerp beziggehouden.

Meer informatie over de Rekenhulp

Inschrijvingsproblemen

De Cliëntenraad Groot-Amsterdam constateerde in 2014 dat de inschrijving als werkzoekende niet vlekkeloos verloopt. Zo krijgt een klant bij afloop van zijn of haar WW-uitkering een brief waarin alleen staat dat de WW afloopt, maar niet dat daarmee ook de inschrijving als werkzoekende stopt. Wie in aanmerking wil komen voor een andere uitkering, moet wel ingeschreven blijven staan. Op werk.nl kan een klant zijn inschrijving downloaden en inzien. Daar staat slechts de datum van inschrijving op en niet de einddatum. Daarom pleit de raad ervoor om ook de einddatum van de inschrijving als werkzoekende op het inschrijfbewijs te vermelden.

Normaal
Betalen voor Kerst

De meeste werkgevers betalen rond de Kerstperiode het loon vervroegd uit. Dat moet ook kunnen voor uitkeringsgerechtigden vond de cliëntenraad! Zij hebben hiervoor gepleit bij de directie Uitkeren UWV met als resultaat dat er in 2014 ruim voor Kerst is uitbetaald. Zo konden ook uitkeringsgerechtigden tijdig de boodschappen voor de feestdagen doen!


De Commissie Uitkeren

Geel
Koning ontmoet raadsleden

‘Ik zag auto’s met de letters AA op het kenteken staan. Toen wist ik dat er koninklijk bezoek was’, vertelt Harrie Klinker van de Cliëntenraad Noord. Samen met zijn mederaadslid Henk van der Veen ontmoette hij 13 november 2014 koning Willem-Alexander en minister Lodewijk Asscher. Henk en Harrie benutten de mogelijkheid om ze te vertellen wat cliëntenparticipatie voor hen betekent.

Koning ontmoet raadsleden

Blauw
Bezoek Werkpleinen en enquêtes

De verschillende cliëntenraden bezoeken regelmatig de Werkpleinen in hun buurt om zo in gesprek te komen met klanten van UWV of enquêtes af te nemen. Ook afgelopen jaar gebeurde dat regelmatig. Zo leverden persoonlijke gesprekken met burgers op het Werkplein Herenwaard bruikbare informatie op. En konden de cliëntenraden Utrecht & Flevoland en Den Haag & Leiden een lijst met kritiekpunten en aanbevelingen opstellen en aan het management van het Werkplein overhandigen. De commissie Werkpleinen Den Haag & Leiden deed in 2014 op alle Werkpleinen onderzoek via een enquête. Dit leverde drie rapporten op over de Werkpleinen Den Haag, Gouda en Leiden. Deze Werkpleinen scoorden (verrassend) hoog bij de geënquêteerde klanten.

Wilt u weten wat de andere cliëntenraden van UWV op de Werkpleinen hebben gedaan? Kijk dan op de website van UWV Cliëntenraden.

Terugblik werk3daagse

Vol verwachting ging cliëntenraadslid Joost van Loon van Midden- en Oost-Brabant naar het Willem II voetbalstadion. Meer dan 7.000 klanten van UWV gingen met hem mee. Niet om naar een voetbalwedstrijd te kijken, maar om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Drie dagen lang was het Tilburgse stadion omgedoopt tot de Werk3Daagse. De leden van cliëntenraad gingen vanaf hun stand het gesprek met klanten aan. Joost: ‘We hebben van 9 tot 16 uur constant met werkzoekenden gepraat!’

Terugblik werk3daagse

Raad ontmoet Raadslid

José Lazeroms, lid Raad van Bestuur en gesprekspartner van de Centrale Cliëntenraad, bezoekt jaarlijks alle cliëntenraden UWV. Zo was zij in februari bij de vergadering van de Cliëntenraad Rijnmond. José gaf aan de cliëntenraad enorm belangrijk te vinden. Ze wil graag met de leden in gesprek blijven om te weten hoe klanten van UWV zaken ervaren.

Ontmoeting Raad van Bestuur

Geel
Onder de indruk van KCC

‘Heel bijzonder’, zo ervoer cliëntenraadslid Ria Botter van Overijssel & Gelderland-Noord het werkbezoek aan het Klantencontactcentrum van UWV in Groningen. Daar was ze samen met enkele andere collega-raadsleden voor uitgenodigd. ‘Ik vond het eerlijk gezegd een geolied gebeuren. Ik ben erg onder de indruk van de manier waarop ze daar cliënten helpen en te woord staan.’

Raadslid bezoekt KCC

Blauw
Impact van baanverlies

‘Als je je baan verliest, heeft dat financiële gevolgen. Ook psychisch kan het zware impact hebben’, vindt Henk van der Veen van de Cliëntenraad Noord. Deze raad kaartte het probleem ‘psychische nood na baanverlies’ aan. Noord vindt dat UWV meer kan bijdragen aan het opknappen van deze klanten. Zo kunnen ze weer op eigen kracht komen en een baan zoeken.

Psychische impact baanverlies

Raadslid beoordeelt ideeën

‘Dat kan anders’, denkt u misschien wel eens over de dienstverlening van UWV. Ook UWV-medewerkers hebben regelmatig ideeën om de klanttevredenheid te vergroten. Daarom schreef de afdeling Uitkeren van UWV een wedstrijd uit. Medewerkers mochten hun idee ‘pitchen’. Ze omschreven een probleem en legden hun oplossing voor. Hilda Molenaars van de cliëntenraad Noord werd als coördinator van de Commissie Uitkeren voor de vakjury gevraagd. ‘Ik lette daarbij op de klantgerichtheid.’

Raadslid beoordeelt verbeterideeën

Geel
Congres Cliëntenraden

‘We hebben allemaal hetzelfde doel. Het gaat om de cliënt.’ Dit zei voormalig voorzitter Rob Karstens van de Centrale Cliëntenraad tijdens het Congres van de Cliëntenraden UWV 2014. Het thema van deze bijeenkomst was: ‘De Cirkel van Invloed’. Een metafoor voor de werking van de cliëntenraden. Rob: ‘We proberen allemaal invloed uit te oefenen, door adviezen te geven over de dienstverlening en uitvoering van UWV. Maar aan die invloed zitten grenzen, net als aan een cirkel.’ Het gaat er nu om de cirkel te versterken, bijvoorbeeld door als cliëntenraden goed samen te werken en elkaar te vertrouwen.’

Congres Cliëntenraden UWV

Lees vakbladen digitaal

Vanuit een van de Cliëntenraden kwam de vraag om voortaan digitale versies in plaats van papieren versies van vakbladen te ontvangen. De raden vroegen dit mede vanuit kostenbesparingsoogpunt bij UWV, maar ook omdat klanten van UWV steeds meer op de online dienstverlening worden gewezen.

Normaal
Oproep raad: stop brieven

Cliëntenraad Limburg verstuurde een ongevraagd advies naar de Districtsmanager over brieven aan mensen met een WIA/WGA-uitkering, met een arbeidsongeschiktheids-percentage van tachtig procent of meer. In de brief werden cliënten opgeroepen hun gegevens met het Werkplein te delen en in het kader van de participatieplicht. ‘Geen stijl’, vond de cliëntenraad, die adviseerde om het sturen van dergelijke brieven onmiddellijk te stoppen. Het management in het district is op basis van dit advies gestopt met het versturen van de brieven.

Geel
Overige items

Er zijn nog veel meer onderwerpen in de vergaderingen besproken. In onderstaand overzicht een aantal voorbeelden.

Blauw
Colofon

Jaarverslag 2014 UWV Cliëntenraden

(Eind)redactie:
Cliëntenraden UWV
EMMA Communicatie, Den Haag

Ontwerp:
Ontwerpwerk, Den Haag

April 2015

Normaal