De Cliëntenraden zijn voor UWV van groot belang. UWV probeert daarom de Cliëntenraden ook zo goed mogelijk te ondersteunen. Dit doet zij met verschillende middelen. Manager cliëntenparticipatie Nico de Boer vertelt hierover.
Allereerst is er een regeling die ten grondslag ligt aan een goede uitvoering van cliëntenparticipatie. Deze wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast in overleg met de cliëntenraden. Daarnaast biedt UWV raadsleden de mogelijkheid tot scholing. 'Eerst leidden de achterbanorganisaties de raadsleden op', vertelt Nico. 'We merkten dat niet alle achterbanorganisaties hier even veel tijd en aandacht aan besteedden, vaak vanwege financiële omstandigheden. Om te zorgen dat dit toch op een goede manier gebeurt, hebben we dat als UWV overgenomen.'
Organisatie
Zo is UWV gestart met een introductiescholing, waarin de mensen de ins en outs van UWV te horen krijgen, maar ook geïnformeerd worden over hoe UWV cliëntenparticipatie heeft vorm gegeven. 'Ook bieden we de raadsleden de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan één van de twee Klantcontactcentra en organiseren we per raad twee scholingsdagen per jaar.'
Tijdens de scholingsdagen gaat het vooral over hoe je binnen de raad met elkaar omgaat en hoe je tot een goed advies komt. Op andere manieren wordt ingegaan op de inhoud. 'Tijdens themadagen gaan we vooral in op kennisinhoudelijke zaken en participatie met het netwerk', vertelt Nico. 'Tot slot gebruiken we ook de pas vernieuwde website. Deze heeft twee doelen: communicatie tussen de raden en duidelijk neerzetten wat cliëntenparticipatie inhoudt.'
Achterban
Nico is tevreden over de relatie tussen UWV en de raden, maar ziet ook verbeterpuntjes. 'De verhouding is goed, we hebben veel aan elkaar en de raden houden ons scherp. De Cliëntenraden zouden denk ik nog wel een slag kunnen maken in het raadplegen van hun achterban: de cliënten van UWV.'